پیشنهاد سردبیر

Tabligh2-2.png
Tabligh2-2.png
Tabligh2-2.png
Tabligh2-2.png
Tabligh2-2.png
Tabligh2-2.png
Tabligh2-2.png

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، این روها که نه حتی در این سال‌ها و چه بسا در چند دهه اخیر یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور موضوع بیکاری بوده است.

روزی نیست که انواع و اقسام آثار رسانه‌ای با موضوع بیکاری روی خروجی رسانه‌ها نرود یا از تلویزیون‌ها و رادیوها یا شبکه‌های اجتماعی پیش روی مخاطبان قرار نگیرد.

افزایش فزاینده بیکاری در حالی است که امکانات بسیار زیادی برای ایجاد اشتغال‌های بسیار کم دردسر در کل دنیا فراهم شده است.

به سبب ابزارهای متنوعی که بشر اختراع کرده امکان اشتغال به حرفه‌های متنوع و متکثری فراهم آمده که فکر با کمی بهره هوشی می‌توان از همین ابزارها، فرصت‌هایی برای ایجاد شغل نه فقط برای خود بلکه برای هزاران نفر ساخت.

این روزها موفق‌ترین چهره‌های دنیا که اتفاقاً دارای ثروت‌های زیاد هستند اغلب کسانی هستند که هم جوان‌اند و هم کل موفقیتشان به بهره‌مندی از ابزارهای جدید کسب‌وکار وابسته است.

حل معضل بیکاری آذربایجان غربی نیازمند خلاقیت مدیریتی است

به تعبیر دیگر افراد موفقی که بر معضل بیکاری خود چیره شده‌اند جوانان خلاقی هستند که بستر اشتغال هزاران نفر را با تکیه به آخرین تکنولوژی‌ها فراهم آورده‌اند و بدون انحصارطلبی، فضایی فراهم آورده‌اند که هم برای خود ثروت آفرینی می‌کنند و هم دیگران را در گستره امکاناتی که گرد هم آورده‌اند به شغل‌های جدید و درآمدهای عموماً آسان و کم دردسر مشغول ساخته‌اند.

اتفاقاً نمونه وطنی این کسب‌وکارهای جدید در کشورمان اصلاً کم نیستند.

افزون بر این امروزه فرصت‌های پیشین کسب‌وکار نیز همچنان از جذابیت و بازار خاص خود برخوردارند و شغل‌های سنتی آبا و اجدادی نه تنها بازارشان بدتر نشده بلکه با کمی خلاقیت و تدبر خیلی از این شغل‌ها به برند تبدیل شده و شاغلان دران بعضاً ثروت آفرینی شگفت‌انگیزی هم داشته‌اند.

آنچه که در این میان به عنوان یک مشکل رخ عیان می‌کند چیزی جز فقدان ارائه آموزش‌های خلاقانه برای رونق کسب‌وکار و روزآمدسازی صنوف مختلف نیست.

اهمیت آموزش برای رونق کسب‌وکار فعالان اقتصادی آذربایجان غربی

سیستم دولتی در کشورمان که جزو بزرگ‌ترین سیستم‌های دولتی دنیا به نسبت جمعیت است هنوز نتوانسته مشکل یابی دقیقی از موضوع اشتغال انجام دهد کما اینکه در سال‌های اخیر نه تنها کسب‌وکارهای فراوانی به سبب رکود از بین رفته بلکه کارخانجات و برندهای بسیار معتبری با ده‌ها سال سابقه نیز تسلیم شرایط بد اقتصادی شده و از میدان رقابت و حتی میدان کسب‌وکار و اقتصاد خارج شده‌اند.

در آذربایجان غربی شرایط کسب‌وکار به ویژه در بخش تولید و صنعت اسف‌بار تر است حال آنکه این استان از صنایع بزرگ و حتی کوچک دولتی نیز بی‌بهره است و قریب به اتفاق صنایع آذربایجان غربی متعلق به فعالان اقتصادی بخش خصوصی است بنابراین مشکلات بخش اشتغال در این منطقه از پیچیدگی خاصی رنج می‌برد.

آثار و پیامدهای بسته شدن مرز تمرچین در کسب‌وکار آذربایجان غربی

در چهار سال اخیر به رغم تلاش دولت برای خارج کردن واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان غربی از رکود از میان بیش از 2200 واحد مشکل‌داری که از سوی دولت بعد از پالایش‌های طولانی مورد انتخاب قرار گرفت تنها تعداد اندکی توانستند به تسهیلات بانکی گران‌قیمتی دست پیدا کنند تا چند صباحی بیشتر روی پا بمانند که اتفاقاً همان‌ها امروز باز هم به مشکل خورده‌اند اما این بار با بدهی بیشتر.

بسته شدن مرز تمرچین در جنوب آذربایجان غربی ضمن آنکه کاملاً موجب از دست رفتن بازار محصولات تعدادی از واحدهای تولیدی آذربایجان غربی در شمال عراق شد بلکه سبب خسارت به تولید کنندگان عادی بخش کشاورزی و کارخانجات تبدیلی منطقه نیز شد بطوریکه اکنون دیگر به دلیل از دست رفتن موقعیت‌های بازاریابی باید دوباره از صفر کار خود را در خارج از مرزها آغاز کنند.

اما ریشه‌یابی مشکلات مربوط به اشتغال در کل کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی، آدمی را روی نقطه‌ای متمرکز می‌کند که این نقطه چیزی جز آموزش روش‌های نوین کسب‌وکار نیست.

آموزش آخرین روشهای رونق دهی به کسب‌وکار

دبیر سمینار راهکارهای مشتری نوازی و وفادار سازی مشتری ارومیه که پیوسته سمینارهای آموزشی مختلف در حوزه کسب‌وکار برگزار می‌کند با تأیید این مشکل در آذربایجان غربی می‌گوید: باید با برگزاری سمینارهای آموزشی در پی دمیدن روح امید در کالبد کسب‌وکارهای بخش خصوصی در آذربایجان غربی باشیم و باید به فعالان اقتصادی استان بباورانیم که ما می توانیم.

هرمز هارطون می‌افزاید: به تجربه دریافته‌ام که شرکت‌کنندگان در سمینارهای آموزشی کسب‌وکار پس از شرکت دران به این ذهنیت می‌رسند که ما هنوز خیلی کار داریم تا شکست را بپذیریم، ما کارهای زیادی را هنوز می‌توانیم انجام بدهیم و کار خود را پیش ببریم.

وی تصریح می‌کند: امید داشتن و امیدوار کردن فعالان اقتصادی بخش خصوصی بزرگ‌ترین کاری است که در جامعه بحران‌زده امروز می‌توان انجام داد چون ذهن نا امید فرصت‌ها را نمی‌بیند و ذهن نا امید اصلاً تلاش نمی‌کند و حرکت ندارد بنابراین باید روی ذهن‌ها کار کنیم.

هارطون که دو کتاب در قالب همین رویکرد با عنوان پرسش‌های دشوار پاسخ‌های عالی و دندان‌پزشکان بدون مرز نوشته اظهار می‌کند: امروزه باید با دانش روز بازار به فعالان اقتصادی بحران زده نشان دهیم که هنوز فرصت‌های زیادی پیش روی آنها قرار دارد بنابراین باید ابتدا امیدوار باشند و سپس بیاموزند و حرکت کنند.

آموزش نحوه برندسازی و مشتری نوازی به فعالان اقتصادی آذربایجان غربی

وی با ارائه تعریفی از دانش روز بازار می‌گوید: افرادی که در کار فروشندگی و پخش یا توزیع کالا هستند یا کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی دارند و یا در هر شغل و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند ابتدا لازم است بدانند که کسب‌وکار صرفاً داشتن تخصص یا توانایی تولید و امکانات خدمت‌رسانی نیست بلکه کسب و کار یک هرم چند وجهی و یک سازه پیچیده و به هم تنیده است که عناصر آن روی همدیگر تأثیر می‌گذارند.

هارطون می‌افزاید: این سازه پیچیده که توصیفش ارائه شد به برندسازی، تبلیغات، مشتری نوازی و تحقیقات بازار یا به مدیریت منابع انسانی، دیجیتال مارکتینگ، هنر فروش مؤثر و هنر وصول مطالبات و امثال اینها وابستگی کامل دارد بنابراین پیکربندی یک کسب‌وکار موفق نیازمند شناخت صحیح از اجزا و ابعاد همان کسب‌وکار و شناسایی معایب و امکانات مربوط به آن در ابعاد محلی، ملی و جهانی است و بروز هر مشکلی در این بخش به معنی فقدان دانش بازار روز در میان فعالان اقتصادی است.

وی تصریح کرد: بیستم بهمن ماه 96 برای حل بخشی از مشکلات تولیدکنندگان، صنعتگران و فعالان اقتصادی آذربایجان غربی سمینار راهکارهای مشتری نوازی و وفادار سازی مشتری با حضور استاد پرویز درگی در ارومیه برگزار می‌شود که فرصت کم نظیری را برای استان فراهم می‌کند تا با شرکت در آن ضمن راهکاریابی برای سیستم فعلی فرصت‌های برای رونق کسب‌وکار و فراهم آوردن فرصت‌های جدید اشتغال برای جوانان و تحصیل‌کردگان فراهم آورده شود.